contador de visitas gratis AMICS UAB-Presentació de llibre: 'El príncipe mediático en el laberinto'

Presentació de llibre: 'El príncipe mediático en el laberinto'

Gabriel Colomé va presentar el seu nou llibre 'El Príncipe mediático en el laberinto', el passat dilluns 11 de març a les 19 hores a la biblioteca Francesca Bonnemaison en un acte organitzat per l'Associació d'Amics de la UAB.

Gabriel Colomé és llicenciat en Periodisme, doctor en Ciència Política i professor de Ciències Polítiques de la UAB. Dirigeix el Màster en Màrqueting Polític de la UAB i ha estat el director del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat de Catalunya.

‘El Príncipe mediático en el laberinto’ és la quarta i última entrega de la col·lecció a través de la qual el professor tracta la relació entre la política, els mitjans de comunicació i l'opinió pública.  En aquesta última obra, Colomé recupera els millors i més lluïts apartats de la trilogia: ‘El Príncipe mediático’, nascut de la campanya Bush versus Gore; ‘El Príncipe en campaña’, nascut de la contesa entre Bush i Kerry, i ‘Las lágrimas del Príncipe’, nascuda a la campanya Obama versus McCain.

Després de la presentació de l’acte per part de Montserrat Soler, secretària executiva de l’Associació d’Amics de la UAB; Joan Ramon Riera, editor del llibre, va introduir l’obra i l’autor. Va destacar les nombroses facetes professionals de Colomé, que es veuen plasmades a l’obra. Una vessant periodística, que busca l’explicació dels fets de manera planera per a ser entesa, la vessant didàctica d’un bon professor, així com la vessant d’ investigador i curiós nat: “És una persona que sap relacionar moltes variables de la societat i posar-les en solfa per crear harmonia’, va afirmar. També la faceta com a polític, actualment és portaveu del Partit Socialista de Catalunya (PSC) a l’Ajuntament de Barcelona, i sobretot la vessant d’analista i estratega, que ja denota el títol del llibre, amb la referència a l’obra ‘El Príncep’ de Maquiavel, considerat el pare de la Ciència Política.

Gabriel Colomé va explicar l’origen de ‘El Príncipe mediático en el laberinto’, que va sorgir amb l’objectiu de recuperar aquells capítols encara vigents dels dos primers ‘Prínceps’, uns llibres actualment exhaurits.

D’altra banda, els fidels seguidors de l’obra de Colomé hi poden trobar no només els capítols actualitzats i revisats, sinó que hi ha un capítol nou, on el politòleg exemplifica de manera molt clara, amb un fet real succeït als Estats Units, la íntima relació entre la política, el màrqueting polític i la ficció televisiva.

En ell, Colomé explica el procés de creació del personatge de Matt Santos a la sèrie americana ‘The West Wing’ (traduïda al castellà com ‘El Ala Oeste de la Casa Blanca’), un latino que arriba a ser president dels Estats Units. El personatge neix després que David Axelrod, director de campanya d’Obama, passés a Eli Attie, guionista de la sèrie i ex cap de discursos del vicepresident Al Gore, el discurs conegut com Keynote Speech, que Barack Obama, llavors Senador, pronuncia a la Convenció Nacional Demòcrata el 2004. Un discurs d’unió de tots els nord-americans, enfront de la desunió creada pel govern de George Bush a partir de la guerra d’Iraq. No només aquest fet és interessant, sinó que Colomé explica com a través de la sisena i setena temporada de la sèrie, Axelrod i Attie, van introduint en la sèrie alguns dels futurs elements que tractaria la companya de Barack Obama per veure la reacció de l’opinió pública davant d’ells.

I és que, com explica Colomé, malgrat que els ciutadans posen mecanismes de protecció ideològica quan llegeixen o escolten notícies als mitjans de comunicació, no ho fan quan veuen ficció, de forma que és una manera d’ideologitzar molt eficient i subtil.

El títol de llibre és un picada d’ullet al mite clàssic d’Ariadna, ja que el príncep busca Ariadna per trobar el fil i sortir del laberint. El debat que es planteja, és segons Colomé, si sortir del laberint significa sortir de la crisi o, encara que no en sigui conscient, el personatge es troba en plena transició cap a un sistema que desconeix.

A partir d’això, Colomé va fer un paral·lelisme entre la situació actual i la dels anys 30, quan després del crack del 29, no se sabia quin seria el futur de la democràcia, dels sistemes polítics i de l’organització social. De la mateixa manera que en aquell moment s’analitzava la situació amb ulls del passat i s’aplicaven mesures errònies i poc creatives, actualment les mesures polítiques que pretenen acabar amb la crisi fan el mateix. Són l’austeritat i les retallades, mesures del passat?, planteja l’expert en política.

Per acabar, Gabriel Colomé va explicar la diferència que Winston Churchill considerava que hi havia entre un polític i un estadista, un polític és aquell preocupat per guanyar les properes eleccions i un estadista, aquell que es preocupa per guanyar les dues properes generacions, encara que no guanyi les eleccions. Actualment, Colomé afirma que ens trobem davant d’uns polítics mediocres que només pensen a guanyar les properes eleccions, un fet extensible a nivell europeu, espanyol i català.

 

 

"A El Príncipe mediático en el laberinto, Colomé recupera els millors i més lluïts apartats de la trilogia dels Prínceps-El PríncIpe mediático, nascut de la campanya Bush versus Gore, El PríncIpe en campaña, nascut de la contesa entre Bush i Kerry, i Las Lágrimas del PríncIpe, nascuda a la campanya Obama versus McCain-per crear un Príncep de culminació.
El llibre ens condueix amb enginy, per les relacions que s'estableixen entre els tres vèrtex de la política moderna: Polític, Mitjans de comunicació i Opinió pública, amb la pretensió d'induir a la reflexió i estendre el debat." Font: Ediciones La Lluvia.

 

 

Consulta les fotografies de l'acte
Baixa't la invitació a l'acte

 

Gabriel Colomé va presentar el 2011 el llibre 'Las Lágrimas del Príncipe' a la Torre Vila-Puig, seu de l'Associació d'Amics. Consulta la crònica de l'acte i l'entrevista posterior.